El director de l'ACA, Lluís Ridao, el conseller delegat d'ICL, Carles Aleman, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet

ICL el començarà a construir aquest octubre i estarà enllestit l’any 2025. L’empresa minera pagarà 98 dels 110 milions d’euros que costa la infraestructura, però l’ACA li avançarà i avalarà la meitat. 

El nou col•lector de salmorres, que ha de substituir l’actual perquè ha quedat obsolet, es començarà a construir a l’octubre i estarà enllestit l’any 2025. La infraestructura, que el Govern qualifica de “prioritària”, ha de permetre portar les aigües salobres fins al mar, reduir la salinització del Llobregat i accelerar la restauració del runam del Cogulló. Calvet afirma que Europa és el mirall on es volen reflectir. 

El cost de l’obra és de 110 MEUR, dels quals ICL Iberia, principal beneficiària, en pagarà 98. Tot i això, l’ACA li avançarà 52 MEUR. Amb una longitud de 122 quilòmetres, el nou col•lector de salmorres d’ICL transcorrerà per 22 municipis del Bages i el Baix Llobregat, i tindrà una capacitat de transport de 1.683 litres per segon.

A tot això segons destaca el conseller delegat d’ICL, Carles Aleman, la infraestructura garanteix la continuïtat de la mineria al Bages, ja que és una peça clau del pla d’expansió de la mineria, l’anomenat pla Phoenix. 

De la seva banda, el director de l’ACA, Lluís Ridao, ha afegit que el principal objectiu de la nova infraestructura és mediambiental per tal de reduir la salinitat de la conca del Cardener i el Llobregat. 

L’acord subscrit també inclou la construcció d’una conducció entre la depuradora de Manresa i Súria que bombejarà l’aigua depurada fins a les mines per tal de dissoldre la salmorra abans de transportar-la al mar.