L’Institut Gerbert d’Aurillac de Sant Fruitós de Bages ha començat la preparació de les Proves d’Accés a la Universitat (les PAU) aquesta setmana. Un cop acabats els exàmens de segon, a molts dels alumnes encara els espera una última prova, l’anomenada selectivitat, que serà els dies 14, 15 i 16 de juny.
Els alumnes de segon de Batxillerat sabran les notes oficials de les assignatures el 25 de juny, però tot i així, molts ja saben com els ha anat i com diu la coordinadora de Batxillerat, Anna Dueso, “així es poden preparar amb més temps”.
Ràdio Sant Fruitós ens vam colar a les classes de preparació de l’examen d’anglès de la professora Montse Sala i vam parlar amb alguns dels alumnes. Uns quants han cursat el batxillerat d’humanitats, d’altres el de ciències o bé el tecnològic i l’any que ve volen estudiar a la universitat ja sigui per fer un grau en comunicació audiovisual o una enginyeria. Així ens expliquen per què s’examinen, si estan nerviosos o no i com viuen la preparació de les PAU.
Les proves es poden separar en dues fases: la general i l’específica. Per examinar-se de la sele és obligatori fer la fase general, que inclou català, castellà, anglès, una matèria de modalitat i han d’escollir entre filosofia o història. La nota de la selectivitat es calcula ponderant amb un 60% les notes del batxillerat i un 40% les notes de la fase general.
La fase específica inclou l’examen de com a màxim tres matèries de modalitat, és voluntària, i serveix per pujar nota. En la fase específica es multipliquen els resultats dels exàmens per 0,1 o 0,2 segons el grau al qual es vulgui entrar.
Els alumnes de BATXIBAC, del batxillerat francès, es van examinar fa un parell de setmanes de la seva sele, que per cert han aprovat els 10 i amb bona nota. Si han aprovat el Batxibac tenen 2 opcions. O bé entren a les universitats franceses o espanyoles amb la nota del Batxibac i se’ls calcula la nota d’accés a la universitat comptant un 70% les notes del Batxibac i un 30% el BAC. O bé es matriculen a les PAU per accedir a les universitats catalanes i espanyoles. Si escullen tornar-se a examinar al juny, poden escollir entre fer la fase general i no fer l’específica, fer la fase general i l’específica o bé només fer la fase específica que se sumarà a la nota del Batxibac.
Imatge. Preparació de l’examen d’anglès de les PAU al Gerbert d’Aurillac.