Pla obert d'una usuària de Rodalies sortint d'un tren a l'andana de l'estació de Sants de Barcelona. Imatge del 14 d'abril de 2020. (Horitzontal)

El Consell de Ministres ha donat llum verda a la licitació de les obres de la fase 2 del nou accés ferroviari a la T1. El projecte inclou modificar el traçat de l’R4, que ja no aniria des de Manresa fins a Sant Vicenç de Calders, sinó que, a partir de l’estació de Sants, enllaçaria directament amb l’Aeroport. El Ministeri de Transports calcula que entre Sants i El Prat, el temps de viatge serà d’uns 19 minuts.

L’anunci del govern espanyol ha coincidit amb el de Ferrocarrils de la Generalitat d’iniciar els tràmits de licitació de 12 nous trens que cobreixin el servei de l’R-aeroport: la línia que anirà des de Barcelona fins a El Prat, enllaçant diferents línies de Rodalies, incloent-hi l’R4. Ho ha explicat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, a l’Agència Catalana de Noticies. Gavín reivindica que la competència en l’explotació del servei és catalana. A més, afegeix que l’Estat va tard i que les obres d’aquesta Fase2 podrien allargar-se ben bé fins al 2023 o 2024.

En canvi, des de Renfe, reivindiquen poder ser ells qui operin el servei de tren fins a l’Aeroport. Asseguren que la inversió que haurien de fer seria mínima, perquè ja tenen els trens i defensen els avantatges de cobrir el trajecte de forma integrada per l’R4 i l’R2. També avisen que els túnels actuals estan al màxim de la seva capacitat. N’ha parlat la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo.

En qualsevol cas, i ja sigui Ferrocarrils o Renfe qui finalment es faci càrrec del servei de tren fins a l’Aeroport, els ciutadans del Bages encara hauran d’esperar uns anys per poder arribar a El Prat sense fer transbords.