Recreació d'un pont penjant per sobre el pantà de la Baells. - Foto: DiBa
Recreació d'un pont penjant per sobre el pantà de la Baells. - Foto: DiBa

La Comissió de Territori de Catalunya aprova definitivament el Pla director urbanístic de les Vies Blaves. Una nova infraestructura de camins per fer en bicicleta o caminant de forma paral·lela als rius Llobregat, Anoia i Cardener. 

El projecte va ser impulsat per la Diputació de Barcelona l’any 2015 per difondre i fer accessibles diversos paisatges al llarg d’aquests tres rius de la província de Barcelona. En total seran 306 quilòmetres de camins amb una inversió de 45 milions d’euros que aniran a càrrec de la Diputació. 

El document aprovat vol incentivar el coneixement dels elements socioculturals dels municipis per on passen les Vies, així com recuperar camins històrics i crear noves possibilitats de connexió entre diferents pobles. Un altre raó és la d’incrementar la qualitat de les activitats d’oci i salut, ja que les Vies Blaves només permetran el pas de vianants i bicicletes sense motor. 

L’àmbit territorial del Pla Urbanístic aplega un total de 59 municipis de set comarques que engloben una població de més de 400.000 habitants. Entre els pobles per on passaran les Vies Blaves trobem un munt de poblacions del Bages com Sant Fruitós de Bages, Artés, Cardona, Manresa, Navarcles, Navàs, Sallent o Sant Vicenç de Castellet. També passarà per Pinós, al Solsonès o Calders, al Moianès. 

Les Vies Blaves s’estructuren en tres branques: la Via Blava Llobregat, que recorrerà 174 quilòmetres de les fonts del riu fins a Martorell, la Via Blava Anoia que seguirà el curs del riu Jorba al llarg de 65 quilòmetres fins a unir-se amb la Via del Llobregat a Martorell. I finalment, la Via Blava Cardener que, amb 52 quilòmetres, passarà per Cardona i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí.