Santpedor ha posat en marxa la campanya “Tu també fas Santpedor” que insta als ciutadans a participar activament presentant propostes d’inversió per als pressupostos participatius del 2018. L’Ajuntament ha multiplicat per tres el pressupost destinat a aquest projecte respecte a la prova pilot que es va fer l’any passat. Enguany es destinen 60.000 euros per empènyer iniciatives que, en aquesta edició, presentaran els mateixos santpedorencs.

Per donar a conèixer aquests nous pressupostos participatius, l’equip de govern està instant a participar tothom: grans i petits. De fet, després d’explicar el nou funcionament al ple del mes d’octubre, ara ha fet un pas més i està explicant als més joves com poden proposar també millores per al poble i s’estan fent presentacions informatives in situ a les escoles del poble, al Consell dels Infants i als joves de l’Institut. També s’ha convidat a participar a les entitats i les associacions de veïns i es farà una presentació oberta al poble el proper dijous dia 2 de novembre a les 19h a la Capella de Sant Andreu.

L’Ajuntament afronta aquesta nova edició com un pas més en la voluntat d’obrir l’Ajuntament als ciutadans. L’any passat en què es va posar en marxa la participació en els pressupostos, va ser una prova pilot on les propostes les va presentar l’Ajuntament i es feia una crida a decidir quina tirava endavant. Va guanyar la proposta de fer un projecte per recuperar La Font de les Escales que està prenent forma. La regidora d’Hisenda, Judit Raja, ha explicat que “en el pressupost del 2018, volem fer un pas més enllà i consolidar el procés de pressupostos participatius però ampliant la capacitat dels ciutadans d’incidir en aquest procés. Per primer cop, demanem que ens presentin propostes i sobre aquestes votarem quines tiren endavant”.

Involucrar tothom per millorar el poble

La presentació a les escoles té com a objectiu que els nens, encara que la votació sigui per a persones a partir de 16 anys, entenguin que es pot participar presentant i defensant propostes. “Pensem que és una manera d’educar als nens i nenes a participar en millorar el poble. Volem que puguin seguir tot aquest procés com un exemple de participació i democràcia, des del moment que poden treballar una proposta, justificar-la, presentar-la, defensar-la i només els quedarà, per a un futur, poder-la votar”.

Els pressupostos tindran un pressupost de 60.000 € i aquesta quantitat es destinarà a tres blocs de projectes segons la quantia que representin:
· Projectes entre 20.001 i 30.000€ (dotació màxima: 30.000€)
· Projectes entre 5.001 i 20.000€ (dotació màxima: 20.000€)
· Projectes de pressupost igual o inferior a 5.000€ (dotació màxima: 10.000€)

Els projectes que es presentin han de ser propostes d’inversió, és a dir, despeses destinades a la creació o bé millora d’infraestructures, creació o adquisició de béns de naturalesa inventariable per al funcionament dels serveis o altres despeses que tinguin caràcter amortitzable. Cal que les propostes que es presentin les pugui empènyer l’Ajuntament perquè són de la seva competència, se cenyeixin als costos màxims que han de tenir les propostes (fins a 30.000€), que donin resposta a una necessitat concreta i que siguin d’interès general i que siguin inversions sostenibles, és a dir que no generin despesa futura i que tinguin un impacte favorable per al conjunt del municipi.

Un calendari que arranca al novembre amb la presentació de propostes

Les persones de 16 anys o més, empadronades a Santpedor o bé amb la seva seu social a Santpedor poden presentar una o més propostes. També les entitats legalment registrades al REM de Santpedor. Els menors de 16 anys com són els estudiants de les escoles i els d’ESO poden presentar propostes signades per una persona major d’aquesta edat assumeixi la representació formal.

L’Ajuntament demana que s’empleni un formulari que es pot trobar a l’Ajuntament, a la Biblioteca i al web municipal: santpedor.cat i es pot presentar durant tot el mes de novembre
en horari d’atenció al públic a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) i a la Biblioteca municipal de Pare Ignasi Casanovas. També es pot enviar aquest formulari acompanyat d’una memòria descriptiva per correu electrònic a spdr.comunicacio@santpedor.cat.

Totes les propostes que es presentin caldrà que es determini que compleixen les bases. Es deixarà un marge de 5 dies per poder fer aclariments abans de fer pública la llista de propostes que es portaran a votació. Abans de votar i per tal que tothom conegui totes les propostes que hi ha sobre la taula, L’Ajuntament de Santpedor oferirà a totes les persones que hagin presentat una proposta la possibilitat d’explicar-la públicament en tallers participatius on es podran debatre les iniciatives presentades al mes de gener.

El febrer es faran les votacions i l’1 de març se sabran els guanyadors

Podran votar les persones empadronades a Santpedor que tinguin 16 anys complerts. Es donarà un termini d’un mes, tot el mes de febrer. Es podrà votar a través de les paperetes i urnes especialment col·locades a l’OAC (de dilluns a divendres) i la Biblioteca Pare Ignasi Casanovas, dins dels horaris ordinaris dels respectius equipaments. També es podrà votar electrònicament a través del web.

Durant el període de votacions hi haurà oberta una exposició pública amb totes les propostes presentades a la Biblioteca. També estaran penjades als canals municipals, de manera que els ciutadans puguin decidir quines propostes volen empènyer. El recompte es farà en un acte públic el dia 1 de març. El Govern Municipal es compromet a executar les propostes guanyadores al llarg de l’any 2018.