Si bé el mes de febrer es commemoraven els 30 anys de la introducció dels ordinadors a les aules catalanes, l’escola Monsenyor Gibert de Sant Fruitós de Bages, recordava orgullosa haver sigut un dels centres pioners en informàtica a la comarca del Bages.

Van començar amb l’aula ambulant amb 32 ordinadors, llavors anomenada “unitat d’ensenyament assistit per ordinador” del Departament de la Generalitat de Catalunya. D’octubre a febrer del 1986 l’alumnat del llavors segon d’EGB, va treballar amb un programa de càlcul i aritmètica. Feien dues sessions de 20 minuts a la setmana.
La cosa es va animar i el 26 de gener de 1990, l’escola va inaugurar una aula d’informàtica de la mà del director general de renovació i Innovació Educativa i llavors veí del poble, Joan Descals; el director del Programa d’Informàtica Educativa, Martí Vergés, el delegat Territorial del Departament d’Ensenyament de Barcelona II (comarques), Josep Maria Refusta i el representant del Consell Comarcal del Bages, Claudi Plans.

L’escola Monsenyor Gibert va entrar dins del Programa d’Informàtica Educativa (P.I.E.) del Departament d’Ensenyament. L’alumnat de parvulari i Cicle Inicial van familiaritzar-se amb la informàtica amb un PC mòbil que anava de classe en classe. Cicle mitjà i cicle superior comptaven amb un especialista i feien uns projectes de disseny gràfic en els quals els nens i nenes creaven unes animacions a través de contes o històries. L’any 1996, el programa “L’escola a casa, mira què fem!” de l’edu3.cat va elaborar un reportatge parlant del projecte. També s’elaborava la revista “El Tinter informàtic”, realitzada pels alumnes i editada amb disquets informàtics i l’AMPA de llavors, va organitzar un curset d’iniciació a la informàtica pels pares i mares i la gent del poble, en horari extraescolar.

L’escola Monsenyor Gibert ja té 55 anys i com és normal, el centre ha canviat i també ho ha fet la informàtica. Hem parlat amb l’equip de direcció actual del centre i ha explicat que la tecnologia forma part del dia a dia de l’alumnat i que ja no és una novetat a les aules. Els nens i nenes fan servir els ordinadors sense por, tot i que encara han d’aprendre el tractament de textos i d’imatges i també de com utilitzar les eines.

Imatge. Retall del Regió7 de l’any 1986.