Fotografia d'Adrià Rodríguez / arxiu del Regió7

[ÀUDIO] Degoteig constant de queixes contra l’activitat de l’aeròdrom de Sant Fruitós. Parlem del salt al buit des d’una avioneta, una nova activitat que l’empresa Skydive BCN va portar a principis d’estiu a l’aeròdrom situat a la confluència entre el Riu d’Or i la c-25. El soroll de les avionetes, sobretot al cap de setmana, és motiu de queixa per part de veïns de Pineda de Bages i també de Santpedor. L’activitat va ser aprovada a l’estiu al Pla Urbanístic Aeroportuari però està pendent de ratificació per part de la Generalitat. Mentrestant, l’ajuntament de Santpedor ha obert període d’al·legacions contra l’activitat a l’aeròdrom. Un període que, en vista que no arriba el dictamen final del Departament, ara s’ha ampliat. El regidor de Medi Ambient, Josep Illa, va explicar a Ràdio Santpedor que “el degoteig de queixes és constant, no et sé dir si són moltes o poques però van arribant, potser n’hi ha una cinquantena”.

A més de les molèsties pels veïns, el brunzit de les avionetes, que ja es coneixen com a ‘borinots’, està afectant l’ecosistema de l’entorn, sobretot pel què fa a les espècies que habiten als aiguamolls de la bòbila. Josep Illa assegura que “l’activitat de les avionetes ja està afectant algunes espècies d’aus, que estan confoses i actuen de forma erràtica”. Això sí, també diu que “no vull dir amb això que suposi un entrebanc definitiu pels animals. Normalment s’adapten a aquestes situacions. La desembocadura del Llobregat, on hi ha l’aeroport del Prat, n’és un exemple.

En qualsevol cas, en breu sortirà un informe realitzat al mes de setembre, en què s’ha avaluat amb estudis i mesures vàries, l’efecte real que té l’activitat de les avionetes en l’entorn i els veïns.

Per la seva banda, el gerent de l’empresa Skydive BCN, Hernán Altamore, ha explicat en declaracions a Ona Bages que ells volen mantenir “una bona relació amb els veïns”. Altamore es mostra dolgut per les acusacions a través de les xarxes o els mitjans sense que ningú hagi anat abans a parlar amb ells.

L’empresa es va sotmetre voluntàriament a un examen sonor per tal d’avaluar el soroll que fan. Segons el gerent, l’examen va donar uns resultats del 30% de soroll total que pot fer l’empresa de salts en paracaigudes. El gerent també explica que feien els enlairaments i les suspensions a l’aire en zones “allunyades dels veïns per tal de no molestar, tot i que a vegades el vent ho dificulta”.

Hernán Altamore recorda que “l’empresa dóna feina directa i indirecta a molta gent de la comarca. Des dels propis treballadors, als jardiners, i als hotels i restaurants de la zona que acullen els nostres clients”.

Els veïns afectats pel soroll de les avionetes, però, ja s’estan fent sentir. Ho fan amb particular força a Pineda de Bages, la zona més afectada per la proximitat amb l’aeròdrom. El president de l’Associació de Veïns de Pineda, Vicenç Llorens, que també és regidor per Convergència i Unió a l’oposició a Sant Fruitós, es queixa, en una entrevista a l’informatiu de Ràdio Santpedor, del soroll i afirma sense titubeig que “si l’empresa no és capaç, canviant de tecnologia o com sigui, de reduir el soroll, nosaltres creiem que aquesta activitat no pot fer-se. Volem que la tanquin”.